Viivin Kosmetiikkapuoti on Viivin oma karkkikauppa

 

Viivi Oksanen on iloinen kosmetiikkakauppias.

 

Viivi Oksanen ryhtyi yrittäjäksi kauneudenhoitoalalle, koska hän haluaa kehittää alaa ja tukea kotimaisten kosmetiikkavalmistajien kasvua ja tunnettuutta. Viivin Kosmetiikkapuoti aloitti toimintansa helmikuussa 2020 ja avajaisia juhlittiin Ystävänpäivänä.

Viivi kiinnostui kosmetiikasta jo varhain. Hänen ensimmäiset muistonsa kosmetiikasta liittyvät äidin hajuvesiin, huulipuniin ja ripsiväreihin. Kun toiset lapset leikkivät vesiväreillä, Viivi sekoitteli kynsilakkoja toisiinsa ja teki mitä ihmeellisempiä ja värikkäämpiä meikkejä itselleen ja kavereilleen.

– Kiertelin lapsena kauppojen kosmetiikkahyllyjä ja viihdyin pienissä kosmetiikka-alan kaupoissa. Kemikaliot olivat minun ”karkkikauppani”. Kosmetiikka veti minua puoleensa magneetin tavoin.

– Ollessani kahdeksanvuotias pääsin äidin, serkkutytön ja tädin  kanssa Lontooseen ja siellä saippuakauppaan! Tunsin itseni Liisaksi Ihmemaassa. En olisi halunnut lähteä sieltä! Tuoksut olivat niin huumaavia ja ihania, mutta pakko oli lähteä, sillä kanssamatkustajat eivät kestäneet sitä saippuatuoksujen sekamelskaa.

 

Lukion jälkeen Viivi opiskeli ensin kosmetologiksi, jatkoi estenomiksi ja valmistuttuaan perusti yrityksensä Viivin Kosmetiikkapuoti.

 

– Yrittäjyys itsessään mahdollistaa minulla vapauden työaikoihin ja niinkin käytännön läheisen asian kuin lyhyemmän työmatkan. Aiemmin kävin Porvoosta käsin Helsingissä töissä.

– Estenomit suuntautuvat ja työllistyvät useimmiten maahantuonnin puolelle. Minä tein päinvastoin. Tuotteiden Suomeen rahtaamisen sijaan haluan varmistaa, että suomalaiset oppivat käyttämään ja suosimaan kotimaassa valmistettuja tuotteita.

 

Viivin Kosmetiikkapuoti on kotimaisen kosmetiikan koti

 

Viivi on huolella pohtinut yritysideansa, määrittänyt yrityksensä arvot ja kohderyhmän.

 

  1. Yritysidea

Kotimaisen kosmetiikan erikoisliike vanhassa Porvoossa.

Jälleenmyytävät tuotteet on valikoitu tarkkaan ja arvopohjaisesti. Yritys on erikoistunut suomalaiseen kosmetiikkaan. Suomalaiset luonnonkosmetiikkatuotteet kiinnostavat maailmalla, sillä Suomi on puhdas ilmaltaan ja luonto on paljolti koskematonta. Suomi on muutoinkin saanut paljon positiivista kansainvälistä näkyvyyttä ja turismi on sen myötä kasvanut.

– Erotun kosmetiikkamarkkinoilla tarjoamalla kotimaiset ja arvopohjaiset tuotteet. Asiakkaillani on mahdollisuus tuoteostoillaan tukea arvostamiaan asioita: ekologisuutta, laadukkuutta, luonnollisuutta ja kotimaisuutta.

– Olen iloinen voidessani auttaa asiakkaitani kertomalla tuotteiden ominaisuuksista, raaka-aineista ja niiden ihonhoidollisista vaikutuksista.

– Yksi tärkeä syy yrityksen perustamiseen on kotimaisten alan osaajien, kosmetiikkavalmistajien, auttaminen. Tuen omalla toiminnallani suomalaista naisyrittäjyyttä.

– Monesti kauneusalan konsulentti edustaa vain yhtä brändiä, mutta minä saan edustaa jopa 20 eri alan brändiä ja se on mahtavaa se! Jokainen tuote ja sarja on minulle yhtä tärkeä.

 

  1. Arvot

Tuotteiden kotimaisuus, ekologisuus ja laadukkuus.

Yrittäjyys on Viiville ennenkaikkea arvovalinta. Se on hänelle taloudellistakin menestymistä tärkeämpi syy olla yrittäjä.

– Yritykseni tärkein arvo on tuotteidemme kotimaisuus. Tämä valinta on tehty tulevaisuuden kasvavaa trendiä silmällä pitäen.

– Kuluttajien tietoisuus kosmetiikan raaka-aineista on kasvussa ja myös eettisillä ja ympäristöarvoilla on suuri merkitys kuluttajan tehdessä tuotevalintojaan.

 

  1. Kohderyhmä

Yrityksen pääkohderyhmänä olivat alun perin aasialaiset ja venäläiset turistit.

– Vanha Porvoo vetää turisteja erityisesti Aasian maista, joissa myös suomalainen luonnonkosmetiikka on arvostetussa asemassa.

Viivin Kosmetiikkapuoti sijaitsee Porvoon vanhassa kaupungissa.

Miten yritysideasi on kehittynyt matkan varrella?

 

– Kevään tapahtumat ovat vaikuttaneet myös minun yritykseni toimintaan. Koronan vaikutuksesta Porvoon vanhan kaupungin turtistialue ei ole vetänyt ulkomaisia asiakkaita entiseen tapaan. Tällä hetkellä, vallitsevasta tilanteesta johtuen, tärkeä kohderyhmä ovat kotimaiset turistit sekä paikalliset kosmetiikan käyttäjät.

– Omaksi onnekseni kiinnostus kotimaisia yrityksiä, tuotteita ja pienyrittäjiä kohtaan on kasvanut ja olen saanut paljon positiivista palautetta uudenlaisesta konseptista. Kotimainen matkailu on kasvanut tänä vuonna ja se on näkynyt myös meillä Porvoossa.

– Olen myös ottanut valikoimiini tuotteita, jotka ovat enemmän kotimaisia matkailijoita kiinnostavia: tänä vuonna lanseerattuja innovatiivisia ja trendejä seuraavia tuotteita.

– Kun on kyse kotimaisista matkailijoista, on kiinnostus suurinta niihin tuotteisiin, jotka ovat olleet jo pitkään suosittuja ja hyväksi todettuja tai toisaalta uutuuksiin, jotka ovat nousseet mediassa esiin vaikuttajien kautta. Tässä on mielestäni kysymys tietynlaisesta luottamuksen saavuttamisesta ja toisaalta uutuuden viehätyksestä.

 – Yritystä perustaessani suunnittelin järjestäväni erilaisia tapahtumia ja viriketoimintaa, mutta ne odottavat nyt parempaa ajankohtaa. Verkkokauppa tukee kivijalkamyyntiä ja on kannattavuuden osalta välttämätön osa yritykseni toimintaa.

– Kirjoitan verkkopuotini sivuilla Kosmetiikkapuodin Viivi -blogia, joka pohjautuu ihonhoitoon ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Blogin avulla voin tuoda esiin ihonhoidon ja raaka-ainepuolen osaamistani verkkokauppa-asiakkaille.

– Silloin kun koronarajoitukset olivat tiukimmillaan, tapahtui myynti 99 % verkkokaupan kautta. Kesällä verkkokauppatilausten määrä on ollut pientä, mikä johtuu vähäisestä panostuksesta markkinointiin. Tähän taas on ollut syynä kiire itse kivijalkaliikkeessä. Nyt syksyn myötä alan taas keskittymään tiiviimmin verkkokaupan kehittämiseen.

 

Mikä yrittäjyydessä on parasta?

 

– I stand behind my words. Teen arvojeni mukaista työtä ja siksi se ei niin hirveästi tunnu työnteolta.

– Minusta on ihanaa suunnitella, kehittää uutta ja parantaa työn jälkeä. Saan koko ajan uusia ideoita. Jokainen päivä on myös uuden oppimista. Opin asiakkailta ja seuraan mediaa, kilpailijoita ja vaikuttajia sekä alan Facebook-ryhmissä käytävää keskustelua.

– Kun toimin yrittäjänä asiakkaiden parissa, saan niin risut kuin ruusutkin kasvotusten. Se on minulle erittäin kannustavaa ja osoitus onnistumisesta. Myös palaute siitä, että jotain muutoksia olisi tarpeen tehdä, on arvokasta.

– Toki ymmärrän, että kaikkia maailman ihmisiä en voi miellyttää, eikä se ole tarkoituskaan.

– Toivon kuitenkin, että ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita yritykseni arvoista ja palvelusta löytäisivät perille.

 

Viivin Kosmetiikkapuoti on Viivin oma karkkikauppa.

Yrittäjyyden haasteet

 

– Yrityksen perustamisvaiheessa on paljon paperityötä ja virallisia toimenpiteitä, kuten yrityksen rekisteröiminen,
talouslaskelmat, laina-asiat, vakuutukset ja vuokrasopimukset joitakin mainitakseni.

– Suurin urakka oli kuitenkin verkkokaupan rakentamisessa. Aineiston ja tiedon kerääminen vei valtavasti aikaa.

– ”Koronakevät” aiheutti myös minun yritykselleni, kuten niin monelle muullekin, omat haasteensa. Juuri hyvään kasvuun lähtenyt toimintani kohtasi asiakkaiden vähenemisen ja suljin kivijalkaliikkeeni joksikin aikaa. Säästöjeni avulla selvisin pahimman ajan yli.

– Edustan kahtakymmentä eri tuotemerkkiä, joka asettaa omat haasteensa. Varaston ylläpitäminen näin ensimmäisen toimintavuoden aikana on haasteellista – on vaikea arvioida kysyntää.

– Minullakin on huonoja päiviä ja tiedän, että silloin ympärilläni värähtelee hieman alakuloinen energia. Yritän kuitenkin tsempata ja pysyä positiivisena.

 

Yrittäjän työhyvinvointi

 

Yrittäjän työhyvinvoinnin ylläpitäminen on työntekijää haastavampaa. Varsinkaan yksinyrittäjällä ei ole päivittäin vertaista, jonka kanssa keskustella haasteista.

Viivin Kosmetiikkapuoti toimii samoissa tiloissa Taidegalleria Maarin kanssa. Gallerian omistaja on Viivin äiti.

– Olemme kovin samanlaisia ja osaamme tukea ja neuvoa toisiamme tarpeen tullen. Positiivisuus ja usko onnistumiseen auttaa jaksamaan.

– Tämä on minulle unelmatyötä! Välillä joudun muistuttamaan itseäni onnekkaasta asemastani ja siitä, että huonotkin päivät kuuluvat asiaan. Ei joka päivä voi olla pelkkää onnistumista. Yritän olla samalla tavoin inhimillinen itseäni kohtaan, kuin asiakkaillenikin.

Yrittäjän on usein työntekijää vaikeampaa jättää töitään taakseen työpaikalle. Työn ja vapaa-ajan rajaaminen on haaste monelle yrittäjälle. Viivi on onnistunut rajaamaan nämä kaksi toisistaan.

– En ajattele niin hirveästi sitä, että olen yrittäjä. Teen työtä kuten muutkin ja työpäivän päätyttyä alkaa vapaa-aika.

– Vapaa-ajalla vietän aikaa perheeni kanssa. Leivomme tai laitamme yhdessä ruokaa, samoilemme luonnossa ja teemme asioita hauskuutta ja huumoria unohtamatta. Nämä hetket antavat valtavasti energiaa ja merkitystä elämääni.

 

Olen erityisellä ilolla ja mielenkiinnolla seurannut Viivin Kosmetiikkapuotia sen ensiaskelista lähtien, onhan Viivi entinen oppilaani. Viivin yritysidea on mielestäni loistava! Viiviä haastatellessani hän väläytti minulle myös joitakin tulevaisuuden suunnitelmiaan, jotka odottavat vielä toteutumistaan. Olen varma, että Viivi toteuttaa nämäkin haaveensa!

– Yrittäjyys ei ole niin vaikeaa tai ihmeellistä kuin moni ajattelee. Kauneudenhoitoalalle mahtuu paljon yrittäjiä ja mielestäni ala onkin vielä tällä hetkellä aika vähäisesti hyödynnetty Suomessa, Viivi vielä lopuksi painottaa.

 

Hannele Aallos

vastuuvalmentaja / Kauneuskoulutus Baroque