Uusi yritysidea: Miia Kuisma erikoistui palveluyrittäjiin

Miia Kuisma tekee pienyrittäjille nettisivut helposti ja selkokielellä!

 

Miia Kuisman urapolku on kuljettanut hänet tradenomiopintojen jälkeen vakuutusalalle, sieltä kosmetologiopintoihin ja edelleen kauneushoitolayrittäjäksi. Uusi yritysidea syntyi kauneushoitolatoiminnan rinnalla oman harrastuneisuuden myötä.

– Olen luonteeltani helposti tunnollinen suorittaja ja tunnistan itsestäni nuorempana kiltin tytön syndrooman. Vakuutusyhtiössä työskentelin työuupumuksen rajoille saakka.

– Väsymykseni johtui paljolti siitä, että suoritin jotain kuvitelmaa onnistuneesta urasta, joka ei todellisuudessa kiinnostanut minua, eikä sisältänyt mitään itseäni kiinnostavia haasteita. Lisäksi kaltaiselleni introvertille maisemakonttori oli, näin jäkiviisaasti ajateltuna, kuormittava työympäristö.

 

Miia Kuisma auttaa palvelualan yrittäjiä markkinoinnissa.

 

Miia pysähtyi miettimään mitä jatkossa haluaa työltään.

– Kiinnostuin kosmetologin ammatista, sillä se tarjosi minulle mahdollisuuden tehdä työtä asiakaspalvelijana, hyödyntää luovuuttani ja ryhtyä yrittäjäksi.

– Yrittäjäksi halusin, koska haluan vaikuttaa siihen, miten teen työni, millaisessa aikataulussa jne. Ehkä se on myös joku luonteenpiirre, että ei halua olla toisella töissä. Nuorempana olisin sanonut, että en missään nimessä halua yrittäjäksi, mutta niin se mieli vaan muuttuu. Isäni on yrittäjä ja myös siskoni on päätynyt yrittäjäksi, joten ehkä tämä on myös vähän sukuvika, Miia naurahtaa.

 

Laadukkaita kauneushoitolapalveluita

Miia perusti kauneushoitolan heti valmistuttuaan Rajamäelle ja yritysideana oli tarjota laadukkaita palveluita tehokkailla tuotesarjoilla aikuisille naisille.

– En halunnut kilpailla edullisilla hinnoilla, joten pidin palveluideni hinnat itselleni kannattavina.

Miian hoitolasta löytyivät tehokkaiden tuotesarjojen lisäksi myös markkinoiden uusimmat hoitolaitteet.

– Kohderyhmäni olivat selkeästi 45 – 65 -vuotiaat naiset, jotka kaipasivat ihon kiinteytystä. He ovat myös se ikäryhmä, joka on valmis maksamaan tehokkaammista hoidoista.

 

Koulutusta kollegoille

Tradenomi-opintojen aikana hankitusta liiketalouden ja markkinoinnin osaamisesta   on ollut Miialle selkeästi hyötyä kauneushoitolayrittäjänä.

– Oman yrityksen pyörittäminen toi kaikki tradenomiopinnoissa opitut asiat kuitenkin esille ihan uudella tavalla.

– Opettelin myös aika paljon uutta, etsin tietoa ja vein sitä käytäntöön omassa hoitolassani. Opiskelin tradenomiksi 2003-2006 ja esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ei silloin oltu vielä kuultukaan. Käytännössä sain siis opetella kaiken sosiaalisen median markkinointiin, hakukonenäkyvyyteen ja nettisivuihin alusta alkaen.

– Samalla mietin paljon sitä, miksi moni muu yrittäjä ei tee samoja asioita. Niinpä päädyinkin suunnittelemaan kauneudenhoitoalalle koulutuksia, joita sitten toteutin hoitolatyön ohessa.

 

Harrastuksesta syntyy uusi yritys

Kun Miian oma atooppinen iho alkoi vuosi vuodelta oireilla pahemmin hoitavan kosmetologin työssä, oli aika alkaa miettimään mitä hän haluaa jatkossa yrittäjänä tehdä.

Mitä voi tehdä työkseen tradenomi-kosmetologi, joka halua työskennellä luovalla alalla, palvella asiakkaita ja toimia yrittäjänä? Miian ei tarvinnut etsiä yritysideaa kaukaa  – se löytyi omasta erikoisosaamisesta ja kiinnostuksen kohteista. Kauneushoitolayrittäjyyden ohella Miia oli tehnyt nettisivut paitsi omalle yritykselleen, myös usealle tutulle yrittäjälle.

Miia tuotteisti oman osaamisensa. Miia Kuisma -yrityksen päätoimiala on verkkosivujen tekeminen, mutta Miia tarjoaa myös markkinointiin liittyvää koulutusta. Kohderyhmänä ovat pienyrittäjät.

Koska Miialla itsellään on tausta kauneudenhoitoalan yrittäjänä, kokee hän ehdottomasti edukseen nykyisessä työssään sen, että hän ymmärtää pienyrittäjän arkea.

– Näen helpommin sen, mitä asiakkaani sivuiltaan kaipaavat, kun palvelualalla toimiminen on minulle itsellenikin tuttua.

– Toisaalta ymmärrän myös monen pienyrittäjän arkea budjetoinnin kannalta. Nettisivun tekijöitä löytyy monenlaisille budjeteille ja myös sivujen toteutustapoja löytyy paljon. Toiset ovat aikaavievempiä ja siksi tietysti myös kalliimpia. Itse koen, että on tärkeää ymmärtää, mikä on lopputulos, joka on asiakasyritykselle sekä heidän asiakkailleen toimiva ja toteutettu budjetilla, joka on järkevä asiakasyritykselle.

Kysyin Miialta mikä on hänen nykyisen yrityksensä uusi yritysidea.

”Autan palveluyrittäjiä tavoittamaan asiakkaansa netissä juuri heidän yritystään kuvastavilla nettisivuilla ja saamaan lisää myyntiä.”

 

Hannele Aallos

 

Henkilökohtaisesti voin lämpimästi suositella Miian palveluita. Hän todellakin puhuu selkokieltä, hintataso on maltillinen ja ”pienyrittäjäystävällinen” . Miia palvelee asiakasta rauhallisesti ja pysyy sovitussa aikataulussa. Tein Miian kanssa yhteistyötä, kun uusimme Anna Lotan PRO -sarjan kotisivut syksyllä 2020.

 

 

 

 

 

 

Jaa somessa!